FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/03/2019

Är man skyldig att ange till polis vem som kört ens fordon?

Hej!

Jag har fått en begäran från Polismyndigheten avseende Uppgift om förare vid hastighetsöverträdelse. De vill att jag uppger vem som körde fordonet.

1. Är jag skyldig att lämna uppgift om detta?

2. Om svaret är nej på fråga 1; kan jag då lämna den begäran utan vidare åtgärd?

mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du fått begäran från polismyndigheten att uppge vem som kört ditt fordon. I svensk rätt är en grundläggande princip den så kallade legalitetsprincipen. Denna innefattar inget straff utan stöd i lag. Du har ingen skyldighet att hjälpa polisen att utreda vem det var som kört din bil för fort med hänsyn till legalitetsprincipen i 1 kap 1 § Brottsbalken. Således finns inget straffansvar för när man vägrar uppge vem som kört ens fordon och det gäller oavsett om någon kört för fort med din bil och fångats av trafiksäkerhetskamera.

vänligen

Therese AxénRådgivare