Är man skattskyldig för den lön man får från utlandet även i Sverige?

Hej, Jag är svensk och har flyttat från Sverige sedan förra året (2021/oktober) , och är avregistrerad från folkbokföringen. Har flyttat till Förenade Arabemiraten tillsammans med mina barn då jag hittat en bättre arbetsmöjlighet för min business. Jag bor nu i Dubai och har startat mitt eget bolag där, så ända hit är inga konstigheter. Jag skattar inget i Sverige för att jag har ingen koppling till Sverige längre. Däremot är min fru fortfarande i Sverige och är folkbokförd i Sverige. Hon är anställd i Sverige fram till slutet på året, sedan tar hennes tjänst slut i Sverige och hon planerar flytta ner hos mig och barnen till Förenade arabemiraten. Jag har en ledig tjänst för min fru här, så hon planerar också att avregistrera sig från Sverige och anställas härnere. Saken är att hon äger ett hus i Sverige (100%), och huset är belånat. Bolånet måste betalas varje månad till Swedbank. Banken har en ändringsanmälan till utlandet om man blir avregistrerad. Min fråga är: Är det möjligt att betala ut lönen från UAE till hennes svenska konto så att hon betalar av bolånet som vanligt utan att behöva hamna i något skatteproblem? På så vis ser banken också att hon har sin inkomst som vanligt. Räcker det med att betala fastighetsskatten? Vi vill göra rätt ifrån oss, men känns dumt att betala skatt om vi inte har kopplingar längre i Sverige varken som anställd eller arbetsgivare mer än hennes hus. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är inkomstskattelagen (IL) som reglerar var man är skattskyldig och därför var man kommer beskattas. Reglerna bygger på att man som person är antingen obegränsat eller begränsat skattskyldig.

När är man obegränsat respektive begränsat skattskyldig?

Man är obegränsat skattskyldig i Sverige, om man är bosatt i, vistas stadigvarande i eller har en väsentlig anknytning till Sverige (3:3 IL). Observera att en av ovan punkter behöver vara uppfyllda. Det betyder att om din fru flyttar så kan hon fortfarande vara begränsat skattskyldig i Sverige, om Skatteverket bedömer att hon har en väsentlig anknytning till Sverige. När hon flyttar och inte längre är folkbokförd i Sverige, så kan hon fortfarande vara skattskyldig i Sverige. Den som inte är obegränsat skattskyldig i Sverige är då begränsat skattskyldig i Sverige (3:17 IL).

För att avgöra om din fru har en väsentlig anknytning till Sverige, så gör man en bedömning utifrån faktorer som listas i 3:7 IL. Det som kan tala för att hon fortfarande ska anses vara skattskyldig i Sverige är om hon fortfarande kommer ha en familj i Sverige, såsom föräldrar och syskon, att hon är svensk medborgare och att hon har en fastighet i Sverige. Det som då talar för att hon inte ska vara skattskyldig i Sverige är just att hon kommer vara bosatt utomlands, att hon kommer arbeta där och att hon exempelvis inte har ett företag i Sverige. Som du ser kommer det vara en svår bedömning, och det är oklart hur Skatteverket kommer se på din frus situation, men det bör vara rimligt att registrera henne som begränsat skattskyldig.

Vad betyder det om man är obegränsat respektive begränsat skattskyldig?

Om man är obegränsat skattskyldig i Sverige så betyder det att man måste beskattas för alla sina inkomster, oavsett varifrån dessa kommer (3:8 IL). Till exempel om din fru skulle vara obegränsat skattskyldig och få en lön i Förenade arabemiraten eller utdelning från ett aktiebolag i Chile, så skulle även sådana inkomst behöva deklareras i Sverige och beskattas här. Observera att Sverige har ett informationsutbytesavtal med Förenade arabemiraten (lag omavtal mellan Sverige och Förenade Arabemiraten om utbyte av upplysningar i skatteärenden).

Är man begränsat skattskyldig i Sverige, så gäller att man endast beskattas för vissa inkomster som anges i 3:18 IL, bland annat intäkter av uthyrning av fastighet som man har i Sverige, kapitalvinster för försäljning av fastigheter i Sverige och även inkomster för utdelning som man får från svenska aktiebolag (3:21 IL). Det är alltså viktigt att noga undersöka vilka inkomster som kan vara beskattningsbara i Sverige, vilket jag inte kan besvara här då jag inte vet vilka inkomster som din fru har.

Hur påverkas din fru av utflytten?

Oavsett om hon registreras som obegränsat eller begränsat skattskyldig kommer hon behöva betala fastighetsavgiften i Sverige då fastigheten finns i Sverige (1 § lag om kommunal fastighetsavgift). Huruvida det är möjligt för arbetsgivaren i Förenade arabemiraten att betala ut lön till ett svenskt bankkonto kan jag dock inte uttala mig om.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att din frus beskattningsskyldighet kommer att påverkas av om hon kommer anses som obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Om hon kommer anses vara obegränsat skattskyldig, så kommer hon behöva skatta även den lön hon får i Förenade arabemiraten i Sverige. Annars behöver hon skatta endast vissa inkomster. Fastighetsavgiften kommer hon i fortsättningen behöva betala. Dessvärre kan jag inte uttala mig i detalj om din frus situation, då jag inte har mer information. Jag skulle rekommendera att ni inledningsvis kollar med Skatteverket för att se om myndigheten kan ge ett preliminärt besked om din frus skattesituation vid utflytten. Därefter skulle jag rekommendera att ni även sammanställer vilka inkomster och tillgångar som din fru har för att närmare kunna avgöra vad som kommer behöva beskattas i Sverige ifall din fru kommer anses vara begränsat skattskyldig i Sverige.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare