Är man skattepliktig i Sverige för kapitalvinst av fastighetsförsäljning av en primär bostad i Frankrike?

Hej, Vi äger fastighet i Frankrike men är skrivna i Sverige och har näringsverksamhet där. En fastighet (i Frankrike) är registrerad som vår primära bostad och vid en försäljning av denna bostad behöver vi inte betala någon fransk skatt på reavinsten eftersom i Frankrike betalar man bara skatt på sekundära fastigheter. Den andra fastigheten är registrerad som sekundärt boende och vid en försäljning av denna får vi betala fransk skatt på reavinsten. Jag vet att Sverige och Frankrike har avtal för dubbelbeskattning och jag antar att för det sekundära boendet behöver vi inte betala svensk skatt på reavinsten eftersom vi betalar det i Frankrike. Men för den primära bostaden? Om skattelagen i Frankrike säger att vi inte behöver skatta reavinsten på primärboende- måste vi då göra det 100% enligt svensk lag istället? Ser Sverige till vad den franska lagen säger eller ser dom bara till skillnaden vad vi betalt i fransk skatt i jämförelse mot vad svensk skatt skulle vara? tack på förhand

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du äger fastighet i Frankrike som är registrerad som er primära bostad och att man enligt franska skatteregler inte behöver betala skatt på den primära bostaden i Frankrike vid försäljning. Jag tolkar det som att ni har en sekundär bostad i Sverige och att ni är skrivna i Sverige och har näringsverksamhet i Sverige och att du undrar om ni måste betala skatt i Sverige om ni skulle sälja den primära bostaden i Frankrike som är skattefri i Frankrike.

Din fråga aktualiserar inkomstskattelagen som förkortas IL samt lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike.

Du är obegränsat skattskyldig i Sverige:

I 3 kap. 3 § p1 IL föreskrivs att den som är bosatt i Sverige är obegränsat skattskyldig i Sverige. Då du beskriver att du är skriven i Sverige så anses det som att du är bosatt i Sverige. Eftersom du är bosatt i Sverige kommer du även vara obegränsat skattskyldig i Sverige.

I 3 kap. 8 § IL regleras att om man är obegränsat skattskyldig ska man betala skatt på alla inkomster i Sverige och i utlandet. Det innebär att om du gör en kapitalvinst på försäljningen av bostaden i Frankrike så är utgångspunkten att du ska betala skatt på kapitalvinsten i Sverige.

Dubbelbeskattningsavtal syftar till att motverka dubbelbeskattning:

Vid internationella förhållanden så finns det en risk att dubbelbeskattning sker, dubbelbeskattning innebär att man får betala skatt i 2 länder på samma inkomst på grund av att man har skatteregler i båda länderna som gör inkomsten skattepliktig. För att motverka dubbelbeskattning har Sverige skrivit flertal skatteavtal med andra länder där man har kommit överens om vilken av staterna som ska beskatta en inkomst. Skatteavtalet mellan Sverige och Frankrike regleras genom lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike med medföljande bilaga

Då du beskriver att kapitalvinsten på fastigheten i Frankrike inte kommer beskattas på grund av att det är er permanentbostad så uppkommer ingen dubbelbeskattning. Eftersom 1 § lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike syftar till att undvika dubbelbeskattning så är lagen inte tillämplig när det inte finns någon dubbelbeskattning av inkomst.

Beskattning av kapitalvinst i Sverige för fysiska personer:

Till inkomstslaget kapital hänförs inkomster och utgifter på grund av kapitalvinster och kapitalförluster enligt 41 kap. 1 § IL. Med kapitalvinst menas att man gör vinst vid avyttring av tillgångar enligt 41 kap. 2 § IL. Kapitalvinster ska tas upp som inkomst enligt 42 kap. 1 § IL.

Om du skulle sälja i Frankrike med vinst skulle du göra en kapitalvinst som ska tas upp och skattas för i Sverige. Nedan beskriver jag hur man beräknar en kapitalvinst på försäljning av fastighet.

I 44 kap. 13 § IL föreskrivs hur man beräknar kapitalvinster, det är skillnaden mellan den ersättningen för den avyttrade tillgången minskat med utgifterna för avyttrandet och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet definieras i 44 kap. 14 § IL som anskaffningsutgifter ökade med förbättringsutgifter. I 45 Kap IL regleras särskilt om reglerna för försäljning av fastighet utomlands.  I 45 kap. 3 § 1-2st IL föreskrivs att kapitalvinsten ska beräknas för varje taxeringsenhet och om fastigheten återfinns utomlands ska en motsvarande indelning göras. Vilket innebär att man inte skiljer på hur skatten beräknas i Sverige eller utomlands. Gällande omkostnadsbeloppet finns särskilda regler 45 kap IL. I 45 kap. 11 § IL anges det att omkostnadsbeloppet för förbättringsutgifter över 5000 kr för ett beskattningsår får räknas med i omkostnadsbeloppet. Vidare får förbättrande reparationer och underhåll som kan hänföras till beskattningsåret eller 5 tidigare beskattningsår räknas som förbättringsutgifter och därmed räknas med i omkostnadsbeloppet.

Exempel:

Om ni köpte fastigheten i Frankrike för 1 miljon kr, har gjort för förbättringsutgifter motsvarande 100 000 som överskridit 5 000 kr per beskattningsår, har haft förbättrande reparationer och underhåll för 50 000 kr de senaste 5 åren. Det innebär att ni kommer ha ett omkostnadsbelopp på 1 150 000 kr enligt 44 kap 14 § IL.

Om ni skulle sälja huset för 2 miljoner och försäljningsutgifterna är på 100 000 kr så innebär det att ersättningen för avyttrade tillgången är 2 miljoner som minskas med 100 000 kr vilket blir 1 900 000 kr. Skillnaden mellan 1 900 000 och 1 150 000 kr är 750 000 kr vilket även är kapitalvinsten enligt 44 kap 13 § IL.

Enligt 45 kap. 33 § ska 22/30-delar tas upp som kapitalvinst som sedan kommer beskattas med 30 % enligt 65 kap. 7 § IL. I exemplet blir 22/30-delar av 750 000 ca 550 000 som beskattas med 30 % vilket blir 165 000 kr.

För att sammanfatta din fråga:

Om du är obegränsat skattskyldig i Sverige och inte behöver betala skatt på den primära bostaden i Frankrike vid försäljning så kommer du att betala svensk skatt på kapitalvinsten vid försäljningen av fastigheten.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare