Är man inte längre sambo om en av parterna flyttar till en annan adress?

Vi är sambos och har upprättat inbördes testamente. Särkullbarn finns på båda sidor. Fick höra att testamentet endast gäller så länge vi är sambor. Nu har sjukdom kommit in och det kan ev. bli tal om annat boende för en av oss. Detta skulle medföra olika bokföringsadresser. Är vi fortfarande sambor i det läget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar huruvida ett samboförhållande anses upplöst så snart en av parterna flyttar till en annan adress. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Definitionen av samboskap finns i sambolagen (SambL).

Samboförhållandet och dess upplösning

Ett samboförhållande kännetecknas av att två personer i ett parförhållande stadigvarande bor tillsammans och har gemensamt hushåll (1 § SambL). Ett samboförhållande upplöses vid händelse av ingående av äktenskap (antingen gemensamt eller för en av parterna), om parterna flyttar isär eller om någon av parterna avlider (2 § SambL).

Din situation

Du skriver att du och din sambo eventuellt kommer behöva bo på olika ställen och därmed ha olika folkbokföringsadresser. Enligt ovan upplöses ett samboförhållande i regel då parterna flyttar isär, vilket anses ha skett då någon eller båda parter bosatt sig på annat håll (prop. 2002/03:80 s. 46). Samtidigt skriver du att ni inte längre kommer kunna dela folkbokföringsadress därför att sjukdom kommit in i bilden. Av den anledningen förstår jag det som att den ena partens nya boende i så fall skulle vara en vårdinrättning eller liknande. Av praxis följer att ett samboförhållande i en sådan situation ska anses bestå, förutsatt att parterna inte avsett att det ska upplösas (NJA 1994 s. 61 och RH 1997:98). Vid bedömningen av om samboskapet ska anses vara upplöst eller inte är det alltså sambornas avsikt som är avgörande.

Sammanfattningsvis anses ett samboförhållande som huvudregel upplöst om en av parterna flyttar från den gemensamma bostaden och adressen. Undantagsvis anses samboförhållandet bestå trots avflyttning om flytten i fråga skulle göras till en vårdinrättning. Då är det istället sambornas avsikt som är avgörande för huruvida samboskapet ska anses upplöst eller inte.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare