Är man fri från misstankar om man frisläpps från anhållande?

Om man blir anhållen men släppt efter ett dygn, alltså inte häktad hur troligt är det att man blir anhållen igen ? Alltså av samma anledning och betyder det att man inte längre är misstänkt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Frågor om häktning och anhållande regleras i 24 kap. rättegångsbalken (RB). Ett anhållande görs i avvaktan på rättens prövning av häktningsfrågan. För att någon ska få anhållas krävs alltså att skälen för häktning är uppfyllda (se 24 kap. 6 § RB). Huvudregeln för att någon ska få häktas är att hen på sannolika skäl är misstänkt för ett brott (se vidare 24 kap. 1-2 §§ RB). Sannolika skäl är ett högre beviskrav än skäligen misstänkt. I vissa fall får även en person som enbart är skäligen misstänkt häktas (se 24 kap. 3 § RB).

Om det inte längre finns skäl för ett anhållningsbeslut ska åklagaren omedelbart häva beslutet (24 kap. 10 § RB). Det är detta som har hänt personen i ditt exempel. De vanligaste skälen för att frihetsberövandet som ett anhållande innebär upphör är att misstanken har försvagats eller att häktningsskäl (t.ex. flyktfara eller kollusionsfara) inte längre föreligger. Exakt hur troligt det är att man blir anhållen igen efter ett frisläppande kan jag inte svara på men att man blir frisläppt behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte längre är misstänkt. Det kan som sagt vara så att misstankarna försvagats så att de inte längre når upp till kravet "misstänkt på sannolika skäl" och då måste personen släppas, även om viss misstanke kan finnas kvar.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare