FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess08/01/2019

Är man fri att dela information om sin offentliga arbetsplats?

hej,

Kan en myndighet förbjuda anställda att meddela sig med massmedia angående förhållanden på arbetsplatsen? Vart någonstans regleras denna fråga i lag???

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

I våra grundlagar tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsförordningen tas dessa frågor upp. Mer specifikt står det i 1 kap. 1§ tredje stycket TF/1 kap. 2§ YGL att varje svensk medborgare har rätt att söka sig till massmedia för att prata om vad som helst helt enkelt, inklusive arbetsförhållanden. Denna rättighet kallas för Meddelarfriheten. Man har även rätt att vara anonym enligt dessa lagar.

Till detta finns ett efterforskningsförbud vilket innebär att det allmänna (staten och dess myndigheter) inte får försöka hitta vem som har läckt ut informationen. Ytterligare skydd är repressalieförbudet, vilket innebär att även om det allmänna skulle hitta den ''skyldige'' så får denne inte utsättas för repressalier. Dessa rättigheter gäller så länge meddelarfriheten är giltig.

Dock kan, i vissa fall, meddelarfriheten vara ogiltig. Vid exempelvis brott mot rikets säkerhet så gäller inte meddelarfriheten. 7 kap. 3§ TF och 5 kap. 3§ YGL tar upp punkter där meddelarfriheten inte gäller.

Så för att svara på din fråga: En myndighet kan endast hindra dig från att vända dig till massmedia när meddelarfriheten är ogiltig (med detta menas att det kan/kommer finnas straffrättsliga konsekvenser). Detta kan ske genom brott mot rikets säkerhet, utlämnande av sekretessbelagd handling, eller vid tystnadsplikt enligt lag. En myndighet kan inte hitta på en egen tystnadsplikt utan stöd i lag och sedan hindra er från att vända er till media.

Ett exempel på när en person gjort just detta är ''Lex Sarah'' som sedan blev en lagfäst princip.

Hoppas det här hjälpte!

Med vänliga hälsningar

David ZandianRådgivare