Är man ansvarig för vad andra gör på ens internetuppkoppling?

Hej,

Min pappa har fått brev från Njord Law Firm där de erbjuder förlikning, de påstår att han har fildelat. Pappa vet inte ens vad fildelning är. OM det fildelats via hans router har ngn annan gjort det.

Jag har googlat massor och kommit fram t att kärnfrågan, som jag hoppas ni kan besvara, är: Är pappa ansvarig för vad andra gör när de surfar på hans wifi?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar råda olika uppfattningar gällande detta. Enligt de företag och advokatbyråer som skickat dessa kravbrev/förlikningsförslag så ska man hållas ansvarig, men alla håller inte med om detta.

Enligt Sanna Wolk som är professor i upphovsrätt på Uppsala universitet så är en person inte kan hållas ansvarig för vad andra gör på ens trådlösa uppkoppling. Hon hänvisar till en dom från Europadomstolen.

Min tolkning är att man inte bör kunna hållas ansvarig för detta.

Domen från Europadomstolen kan du hitta här.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare