FrågaÖVRIGTÖvrigt03/09/2023

Är Ligandrol ett dopingklassat preparat?

Hej, Jag undrar om det är lagligt att importera och inneha LGD-4033 (Ligandrol). Omfattas det av narkotikalagen och/eller klassas det som en dopningssubstans? Ska inte nyttjas i tävlingssyfte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar om ett visst preparat är dopningsklassat och om det får importeras till Sverige. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån lagen om förbud mot vissa dopningsmedel.

Är Ligandrol dopingklassat?

Enligt 1 § lagen om förbud mot vissa dopningsmedel så omfattas syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon samt kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon. Däremot framgår det inte exakt vilka preparat som är dopingsubstanser.

Av 2 § lagen om förbud mot vissa dopningsmedel framgår bland annat att medel som anges i 1 § ej får för annat än medicinskt eller vetenskapligt ändamål får införas i landet, innehas eller brukas. Detta innebär alltså att ett dopingklassat medel ej får importeras till Sverige.

Enligt Wada:s dopinglista 2023 som kan hittas här anges att Ligandrol är en substans med anabol effekt som är förbjuden. Däremot ger inte detta ett exakt svar på din fråga då den ovan nämnda lagen inte anger vilka preparat som omfattas av förbudet. Listan kan däremot användas som vägledning. Min rekommendation till dig är därför att ta kontakt med Tullverket innan du bestämmer dig för att importera preparatet till Sverige.

Hoppas att du fock svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare