FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/07/2020

Är kryptovalutor pengar och kan man ge bort dessa skattefritt till anställda?

Hej,

Jag har varit anställd i eget bolag i 20 år och kan således ta ut n minnesgåva för 15.000:-. Vad jag förstår får detta vara vadsomhelst förutom pengar. Även värdepapper vad jag förstår. Min fråga är om kryptovaluta (tokens) innefattas av detta också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågeställning finns besvarad i inkomstskattelagen, hädanefter förkortad IL (här). Enligt 8 kap. 2 § IL är gåvor skattefria, om de inte är så kallade renumeratoriska gåvor, dvs. gåvor som någon ger till den som utfört arbete eller någon annan prestation för hans räkning. Däremot är även renumeratoriska gåvor ibland undantagna enligt 11 kap. 14 § IL. Där står att bl.a. minnesgåvor till varaktigt anställda inte ska tas upp till beskattning om gåvans värde inte överstiger 15 000 kr och den ges i samband med att den anställde uppnår en viss ålder eller viss anställningstid. I paragrafens andra stycke står att bestämmelsen inte gäller om en gåva lämnas i pengar.

Så då kommer vi till din fråga. Ovanstående text kanske kändes onödig, men det är ju alltid trevligt med lite bakgrundsinformation! Jag hittar inte så mycket information om detta online, och förarbeten till inkomstskattelagen nämner såklart inget om saken. Mitt svar grundar sig alltså på självständiga resonemang. Knäckfrågan här är egentligen ifall en kryptovaluta kan ses som "pengar" eller inte. Ett vedertaget sätt att se på pengar är att uppställa tre krav: att det ska fungera som betalningsmedel, som räkneenhet samt värdebevarare. Riksbanken har analyserat kryptovalutors egenskaper och kommit fram till att de inte är tillräckligt välanpassade betalningsmedel för att kunna klassas som pengar. Kryptovalutor är volatila, det kan vara osäkert att använda dem som betalmedel på grund av miningprocessen samt att de flesta har kryptovalutor som en tillgång och inte för att använda som betalmedel (jag klänkar gär en text riksbanken gett ut).

Min slutsats är alltså att det ska gå bra att skattefritt ge en renumeratorisk gåva i kryptovaluta. Däremot råder jag dig att först kontakta skatteverket och dubbelkolla att du får göra så.

Hoppas detta svar hjälpte dig,

MVH

Fredrik HolmströmRådgivare