Är korta texter upphovsrättsligt skyddade?

Jag har ett Instagramkonto där jag lägger upp journalgrodor (egentligen bara text på en vit bakgrund - som en bild) sedan två år tillbaka. Jag har i skrivande stund över 89 000 följare och har nu fått förfrågan av två olika bokförlag om att trycka en bok innehållande dessa. En sak en kollega nämnde fick mig att fundera över rättigheterna. Vissa grodor stöter jag på själv i jobbet, vissa har jag googlat fram och många har jag fått skickade till mig. Har jag rättigheterna då Instagramkontot är mitt och det är där de finns eller är det personen som skickat in dessa som har rättighet/copyright? Vill inte att det ska bli något strul med det rättsliga och jag är helt ny på allt detta. Tack på förhand! MVH

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Nedan upphovsrättslagen.

Litterära verk

Den som har skapat ett litterärt verk har upphovsrätten till det litterära verket enligt 1 § upphovsrättslagen, vilket ger skaparen en uteslutande rätt att förfoga över verket vilket inkluderar publicering och exemplarframställning (2 §). Detta skulle innebära att text som räknas som litterärt verk inte kan publiceras utan författarens samtycke.

Den som sammanställer verk kan visserligen få upphovsrätt över sammanställningen, men denna rätt tar inte bort de ursprungliga rättigheterna för verket (5 § Upphovsrättslagen).

Vad räknas som ett litterärt verk?

För att något ska anses vara ett litterärt verk och således uppnå ovan uppgivna skydd krävs att det har något som man kallar verkshöjd. Detta innebär ett krav på någon sorts självständighet och individualitet. Det finns inget krav på att verket har viss kvalité som verk, utan endast att det är självständigt och originellt, även en riktigt dålig novell har således skydd.

Rena fakta kan inte erhålla upphovsrättsligt skydd på grund av något som kallas dubbelskapandekriteriet. Detta kriterium innebär att ett verk, för att skyddas av upphovsrätten, endast får ha en minimal för att två personer oberoende av varandra skulle kunna skapa samma sak. I fråga om text skulle således inte ett enkelt recept eller en beskrivning så som “Idag finns det 50% chans för regn”. Det bör dock å andra sidan noteras att tidningsartiklar många gånger kan ha verkshöjd även om de endast beskriver en händelse om de lagt sin egen prägel på texten.

Slutsats:

Om upphovsrätt finns eller inte för texterna kan bero på hur de är skrivna. Är de rent beskrivande eller är de självständiga och individuella, finns en chans att någon skulle kunna ha skrivit samma sak?

Om du känner att du vill ha hjälp att gå igenom varje text med en jurist kan du boka tid med en på Lawline här.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare