FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2018

Är jag underhållsskyldig för min dotter när hon studerar upp sina gymnasiebetyg?

Hej! Vad jag förstår så är föräldrar underhållsskyldiga fram tills dess att barnen gått ut gymnasiet, alternativt fram till 21 års ålder om barnet studerar på jämförbar nivå.

Min fråga handlar om när man anses avsluta sina gymnasiestudier.

Min dotter tog studenten, sprang ut med sina kamrater och hade mottagning hemma, ett vanligt studentfirande. Tyvärr är hon inte godkänd i alla ämnen och önskar nu studera upp sina betyg på folkhögskola. Självklart vill hon behålla sitt underhållsbidrag, medan jag anser att hon har tagit studenten och alltså avslutat sina gymnasiestudier.

Vad är det som gäller?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om underhållsskyldighet för föräldrar gentemot sina barn finns i Föräldrabalken (FB) kapitel 7. Jag förstår det som att din dotter tog studenten men egentligen inte har en fullständig gymnasieexamen, att hon nu ska studera upp betyg för att få examen.

Du är fortfarande underhållsskyldig för din dotter
Din fråga handlar om när man anses avslutat sina gymnasiestudier. Precis som du själv skriver är du underhållsskyldig för din dotter tills det att hon gått ut gymnasiet, alternativt fyllt 21 år (FB 7 kap. 1 §). Visserligen studerar din dotter i princip inte på gymnasiet längre men eftersom hon ska studera upp sina gymnasiebetyg för att få sin gymnasieexamen anses det som att hon inte har avslutat sina gymnasiestudier ännu. Du är därför fortfarande underhållsskyldig för din dotter.

Din underhållsskyldighet omfattar bara det mest grundläggande
I princip innebär din underhållsskyldighet att du ska betala din dotters mat, boende, kläder m.m. Du är alltså skyldig att betala för det mest grundläggande åt din dotter och därmed bara vad som är rimligt med hänsyn till din hennes behov. Din dotter kan på så sätt inte begära vad som helst från dig.

Sammanfattningsvis anses din dotters gymnasiestudier inte avslutade. Att studera upp icke-godkända gymnasiebetyg är fortfarande gymnasiestudier. Du är därför också underhållsskyldig för din dotter.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare