FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/09/2021

Är jag tvungen att skriva på ett avtal?

Kan man tvingas att skriva på ett kontrakt i efterhand? Det gäller en inglasning av balkong som uppfördes för tre år sedan som bostadsrättsföreningen nu vill att vi ska skriva ett kontrakt över. Där står bla. att innehavaren själv är tvungna att betala för nedmontering av glasen om så skulle behövas. Nu ska det sprängas i berget bakom oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sagt kan du aldrig tvingas att skriva på ett avtal. I Sverige råder det avtalsfrihet och med det menas att du bland annat har rätt att avstå från att ingå i avtal och rätt att bestämma avtalets innehåll. Om du skriver på ett avtal är du bunden av det som står i avtalet. Med detta sagt skulle jag råda dig att aldrig skriva på avtal med villkor som du inte vill gå med på eftersom du annars är tvungen att göra det som åläggs dig enligt avtalet.

Det finns dock en del situationer då ett avtal kan ogiltigförklaras. En sådan situation är om en person hotas eller tvingas med våld att skriva på avtalet och att hotet/våldet har inneburit trängande fara för den hotade (28 § Avtalslagen). Detta är ett svårt rekvisit att uppfylla och troligen är du inte i en sådan situation.

Jag skulle därmed råda dig att inte skriva på ett avtal som du inte känner dig bekväm med eftersom du inte har någon skyldighet att göra det. Ett sådant avtal borde ha skrivits på under förberedelserna till bygget. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare