Är jag skyldig eftersom jag greps, när det finns bevis som talar för min oskuld?

Hejsan!

I fredags den 24/08 åkte jag tunnelbana med en klass kompis och själv hade jag glömt mitt SL kort hemma.

min klass kompis betalade för min resa vilket då innebär att jag reste med ett giltig kort.

sedan skilde vi oss från varandra och han fick med sig kortet av någon anledning. jag åkte fast då och min kompis kunde inte komma tillbaka och visa upp kortet.

Är jag fortfarande skyldig om jag har åkt med en giltig biljett och har betalat för resan?

Det finns bevaknings kameror och resehistoria på SL kortet som kan bevisa att jag har åkt med en giltig biljett och att resan är betalt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall måste du kunna bevisa att du har åkt tunnelbana på ett regelrätt sätt, själva gripandet innebär inte att du är skyldig. Kan du visa den giltiga biljetten, alternativt på ett annat sätt visa att du har åkt med SL på ett regelrätt vis, kommer du inte att anses vara skyldig.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare