Är jag skyldig att lämna tillbaka varan som jag har inte betalat för men fått den levererad till mig?

Hej! Jag har en fråga. Jag köpte en grej på internet som inte kom. Så vi fick tillbaka pengarna och köpte samma sak på en annan hemsida och fick den. Men efter några veckor kom saken vi beställde från början utan att vi betalade. Hemsidan har inte skickat att de råkat skicka fel så jag undrar då om det är olagligt att sälja den saken även fast vi inte betalat den? Hoppas du förstår frågan!

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du beställde och betalade för den varan du köpte på nätet ingick du ett avtal med företaget. Eftersom du fick pengarna tillbaka har avtalet hävts dvs. när du inte fick din vara så fick du dina pengar tillbaka. Detta innebär att företaget fortfarande har äganderätt till den varan som du nu har fått. Om leverantören har skickat varan försent eller av misstag innebär alltså inte att man får behandla den varan som sin egen.

Om man får en vara skickad till sig av misstag har man ingen skyldighet att kontakta den som skickat varan. Det är upp till företaget att uppmärksamma sitt. Misstag. Man har. Givetvis inte heller någon skyldighet att betala för varan om man inte vill behålla den. Skulle man däremot bli kontaktad av företaget och därefter vägra lämna tillbaka varan kan man dock göra sig skyldig till olovligt förfogande, 10 kap. 4 § Brottsbalken. Har man fått en vara av misstag är man skyldig för att hålla den tillgänglig för avhämtning. Dock föreligger ingen skyldighet enligt lag att skicka tillbaka varan. Men om företaget ordnar så att transporten sker kostnadsfritt så vore det att rekommendera. Oavsett vad så får man nämligen inte använda varan själv så länge man inte har betalat för den.

Då du inte äger produkten så har du ingen äganderätt till produkten och får du inte sälja varan. För att du som konsument ska agera lagligt, så ska du kontakta företaget och låta dem bestämma vilken åtgärd de själva vill vidta. Ett annat brott som är nämnds värt är bedrägeri, 9 kap. 1 § brottsbalken. Då du som konsument behåller den fellevererade varan och vilseleder företaget genom att inte kontakta företaget om den fel levererade varan, vilket leder till vinning för dig och förlust för företaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare