Är jag skyldig att betala min sambo hälften av kostnaderna?

Hejsan. Jag ska bli sambo med en man som äger både en villa och ett sommarhus. Han vill att jag ska betala hälften av hans kostnader för räntan på lånen och fastighetsskatten för fastigheterna. Är jag skyldig att betala hälften även på tex, kostnader för fiberanslutning in i huset? Är detta rätt?

Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller samboende så gäller sambolagen (SamboL). Det finns ingen regel som hanterar det ekonomiska förhållandet under pågående samboende. Det kommer därför att vara upp till er att gemensamt komma överens om vad du ska betala till honom. Eftersom din sambo ägde villan innan ni bestämde er för att flytta ihop så kommer den inte att utgöra samboegendom vilket innebär att den tillfaller honom vid en eventuell separation (3 § SamboL). Då kostnaderna för villan däremot kan vara en direkt avgift för att kunna bo i den så kan det kännas naturligt att dela lika på dessa. Ni båda kommer exempelvis att använda er av el och internet när ni väljer att flytta ihop. Somliga väljer att dela kostnaderna på hälften, andra kan tänkas ha ett upplägg där sambon med högre inkomst betalar en högre procent av kostnaderna.

Det är dock helt upp till er själva att avgöra hur ni vill fördela kostnaderna. Du är därför inte skyldig att betala hälften av allt, eller i praktiken ens något. Jag skulle råda er att gå igenom diverse kostnader och gemensamt komma överens om hur mycket du, respektive han, ska stå för.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Är det något ytterligare du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Madelen HenrikssonRådgivare