Är jag ansvarig för lån som min sambo har tagit?

Min sambo har ett lån på en lägenhet. Ska jag som inneboende vara med och betala på den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver du betala av lånet tillsammans med din sambo?

Om din sambo ensamt tagit ett lån är det bara din sambo som är ansvarig för lånet. Du behöver alltså inte, om ni inte kommer överens om något annat, vara med och betala på lägenheten.

En lägenhet kan dock utgöra samboegendom om den förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av 4 och 9 §§ sambolagen (3 § sambolagen). Om din sambo har ägt lägenheten före ni blev sambos kommer lägenhet inte vara samboegendom. Det samma gäller om din sambo har fått lägenheten i gåva, testamente, genom arv etc. med villkoret att egendomen ska vara sambons enskilda egendom (4 § sambolagen) eller om ni avtalat att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § sambolagen). Om ovan inte föreligger och din sambo köpt lägenheten för att ni ska bo där eller i nära anslutning till att ni flyttade ihop anses den vara förvärvad för gemensam användning enligt 3 § sambolagen. Den är då samboegendom och kommer ingå i en eventuell framtida bodelning mellan er (8 § sambolagen). Innan samboegendomen delas lika mellan er får dock så mycket avräknas att det täcker de skulder som ni hade när samboförhållandet upphörde (13 § sambolagen). Om en skuld hänför sig till samboegendom ska skulden alltså avräknas denna. Detta gör att lånet som din sambo har på lägenheten kan missgynna dig i en eventuell bodelning då din del blir mindre.

Sammanfattning

Du är inte ansvarig för lånet som din sambo har tagit. Om lägenheten utgör samboegendom kan dock lånet komma att missgynna dig då din sambo får räkna av lånet från lägenheten. I den situationen kan det vara bra om ni skriver ett samboavtal

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ellinor BäckströmRådgivare