FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/08/2019

Är hyresvärden skyldig att ordna med ersättningsboende vid sanering?

Vi hyr en fastighet privat, som nu har drabbats av vattenskada. Sanering har påbörjats. Har fått besked av firman att skadorna kan vara omfattande, och att lägenheten i så fal under tiden blir obebolig. Är fastighetsvärden skyldig att ordna med tillfälligt boende? Utgår från att ingen hyra skall betalas under perioden.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga gäller om hyresvärden är skyldig att ordna med ersättningsbostad eller inte. Hyresfrågor behandlas i 12 kap Jordabalken (JB), som också kallas för hyreslagen, varför svaret utgår från den.

Det finns ingen bestämmelse i lagen som förpliktigar hyresvärden att ordna med ersättningsbostad till hyresgäster vars hem drabbats av skador. Hyresvärden är alltså inte skyldig att ordna en sådan. Det ni som hyresgäster dock har rätt till är en skälig nedsättning av hyran under tiden som lägenheten är i bristfälligt skick, 12 kap 16 § och 12 kap 11 § första st p. 3 JB. Det beräknas främst utifrån hur lång tid och i vilken omfattning hemmet varit obeboeligt.

Även om ni som hyresgäster inte kan kräva att hyresvärden ordnar med en ersättningsbostad är det inte helt ovanligt att hyresvärden ändå gör det, speciellt om det rör sig om omfattande skador. Därför kan det vara bra att i första hand kontakta hyresvärden för att se om denne kan hjälpa till med att ordna med en sådan. Vidare är det vanligt att hemförsäkringen täcker en del kostnader som kan uppstå i samband med fuktsanering, bland annat. Ni kan därför också vända er till ert försäkringsbolag för att se vad det kan hjälpa till med i situationen.

Hoppas du har fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare