Är hyresgästen ansvarig för skador och flyttstädning?

Har hyrt ut ett mindre hus nu ska hyresgästen flytta ut vad gäller ang. städning och eventuell skador på huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller vid uthyrning av hus hittar du i 12 kapitlet jordabalken (JB).

Hyresgästen är ansvarig för eventuella skador

Din hyresgäst ska vårda huset väl och är skyldig att ersätta all skada som han eller hon orsakar. (12 kapitel 24 § JB) Detsamma gäller om skadan har orsakats av någon annan i hyresgästens hushåll eller en gäst till personen som hyr ditt hus. Det gäller också om hyresgästen har släppt in någon annan in huset, t ex en elektriker som ska utföra ett arbete.

Du har bevisbördan för eventuella skador

För att du ska kunna kräva hyresgästen på ersättning för eventuella skador måste du kunna bevisa att skadan har uppkommit under hyrestiden. Det brukar vara tillräckligt att du kan bevisa att skadan inte fanns när hyresgästen flyttade in, men att skadan finns när din hyresgäst flyttar ut.

Om din hyresgäst erkänner att denne har orsakat skadorna och är villig att ersätta dig för skadorna så blir bevisbördan inget problem. Det blir endast ett problem om hyresgästen skulle invända att skadorna redan fanns när denne flyttade in och vägrar att ansvara.

Det finns inga regler angående flyttstädning

Det finns inga regler i lagen gällande vem som är ansvarig för flyttstädningen. Det är istället det ni har kommit överens om i ert hyresavtal som avgör det. Om ni inte avtalade om att din hyresgäst skulle ansvara för flyttstädning så har du ingen rättslig grund för att kräva att hyresgästen ska städa.

Det normala är ju dock att hyresgästen flyttstädar så om ni inte har avtalat om detta men du ber din hyresgäst att göra det så bör personen troligtvis gå med på det. Men du har som sagt ingen laglig rätt att kräva det om ni inte har avtalat om städningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare