FrågaAVTALSRÄTTGåva12/06/2020

Är gåva av hund gällande?

Hejsan!

Om ens förra kille har köpt en hund till en för 33 000 kr och hunden är registrerad på mig och vi har kontrakt skrivet i mellan oss om där det ytterligare står att jag äger honom, vi skrev för hand med bläckpenna på ett vanligt A4 ark!

Sedan har jag det skriftligt på min mail att han skrev till mig att han vill köpa hunden till mig och den är min!

Han hotar med att ta den ifrån mig och yrar om att vi inte skrivit något gåvobrev vad är det ens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag ska försöka reda ut din jobbiga situation.

Eftersom du står som ägare i hundregistret bör du ses som hundens ägare (lagen om tillsyn över hundar och katter 3§ jämte ). Detta gör de andra omständigheterna av mindre betydelse men jag tar upp de ändå.

Gällande ert skriftliga kontrakt så är detta ett bindande avtal då det inte spelar någon roll vilken form ett avtal har (avtalslagen 1§). Nu spelar inte detta särskilt stor roll eftersom man går på det som står i hundregistret, inte på avtalet - att de säger samma sak talar bara i din fördel.

Gällande att gåvobrev inte finns så spelar detta ingen roll. Ett gåvobrev är ett bevis på att en gåva skett. Det krävs inte gåvobrev för något annat än gåva av fastighet. Dessutom kan man förmodligen tolka ert kontrakt som ett gåvobrev varför hans hot är irrelevant juridiskt sett.

Utifrån vad du sagt verkar det som att din före detta killes hot är juridiskt fel. Allt tyder på att du är hundens ägare.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att du lyckas lösa situationen. Du är alltid varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare