FrågaSKATTERÄTTArvsskatt07/11/2021

Är förvärv genom arv/testamente från utlandet skattepliktiga i Sverige?

Hej

Jag är svensk och bor i Sverige och har ärvt kontanta medel av en vän som var ungrare och resident i Spanien.

Var betalar jag skatt på pengarna?

Vad är arvsskatten på kontanter?

Vilka villkor gäller?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du är en svensk som bor i Sverige och att du nyligen har ärvt pengar av en i Spanien bosatt ungersk vän. Nu undrar du om du ska betala arvsskatt i Sverige, Spanien eller möjligtvis Ungern. Din fråga är skatterättslig och behandlas i Inkomstskattelagen (IL) samt Skatteförfarandelagen (SFL). Jag kan tyvärr endast hjälpa dig med svensk rätt och huruvida förvärv genom arv och testamente är skattepliktiga i Sverige eller inte. Huruvida du kan behöva betala arvsskatt i Spanien eller Ungern är inget jag kan uttala mig om eller hjälpa dig med.

I svensk kontext gäller enligt 8 kap. 2 § 1 st. IL att förvärv genom arv och testamente är skattefria i Sverige. Eftersom det är fråga om pengar du har erhållit av en vän antar jag att ni inte är släckta och att du erhöll pengarna genom ett testamente. Det spelar ingen roll om arvet kommer från Sverige eller utlandet - arvet är skattefritt oavsett. Att förvärv genom arv och testamente är skattefria innebär att du inte behöver ta upp arvet i din svenska inkomstdeklaration eftersom man i deklarationen enligt 31 kap. 2 § 2 p. SFL endast ska tas upp skattepliktiga inkomster.

Som sagt kan jag tyvärr inte uttala mig om din skattskyldighet för arvet i Spanien och Ungern. Jag rekommenderar att du i den frågan antingen läser på själv eller tar kontakt med en jurist som har kunskap om skattskyldighet för den som ärver pengar från någon som hade sitt säte i Spanien och skattskyldighet för den som ärver pengar från någon som hade ungerskt medborgarskap.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare