FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2019

Är fartkameror alltid igång och kan jag få fängelse för fortkörning?

Missade skyltar för hastighet & fartkamera och råkade dra förbi kameran alldeles för snabbt. Såg dock inte om kameran blixtrade då jag fipplade med bilens utrustning. Är kamerorna alltid igång? Bilen står inte på mig, utan på en släkting men med samma adress. Kommer de att skicka ett brev till han och fråga om han kan uppge vem det är eller försöker de leta i något register efter mig? Kan man åka i fängelse för fortkörning förbi kamera, vad är gränsen isåfall? Åkte nog 50kmh för snabbt tyvärr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I vilken utsträckning fartkameror alltid är igång eller ej kan jag inte ge något väldokumenterat svar på. I media (se länk från SVT) uppges däremot att kamerorna i alla stolpar inte är igång samtidigt, då polisens resurser inte skulle räcka till. Det är således inte säkert att kameran du passerade var påslagen.

För böter på grund av fartkameror gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Det innebär att bara den som verkligen framfört bilen är den som kan dömas till böter för fortkörningen. Om det tas ett foto av en förare i en bil vid fortkörning kommer polisen att inleda en utredning för att fastställa vem föraren är. Det normala förfarandet är att man i det skedet först kontrollerar körkortsbilder och passbilder för ägaren, och därefter går igenom samma bilder bland anhöriga för att se om det är någon av dessa som är förare. Det är inte omöjligt att din släkting kommer att få ett brev med förfrågan om vem som körde bilen, däremot är han inte skyldig att uppge vem som körde den.

Enligt åklagarmyndighetens ordningsbotskatalog vid brott mot trafikförordningen är böterna vid överskridande av hastigheten med mer än 36 km/h på väg med hastighetsbegränsning om 50km/h eller mer 4.000 kronor. Eftersom du överskridit hastighetsbegränsningen så mycket som du gjort utdelas det inte per automatik böter utan ärendet överlämnas till åklagare. Åklagaren ska då beakta om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik. Vårdslöshet i trafik är ett brott som normalt sett ger dagsböter (1 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Det krävs dock ganska mycket för att ett brott ska anses som vårdslöshet i trafik med högre böter. Fängelse kan aktualiseras först vid grov vårdslöshet i trafik vilket kräver att föraren uppenbar likgiltighet för andra människors liv, och är inte aktuellt i ditt fall.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare