FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2016

Är fällande dom garanterat vid erkännande av rattfylleri?

Blåste alkohol 0,1 exakt så 0,2 i blod. Polis tog ej körkort eller leg bara förhör där jag erkände men inget skriftligt erkännande. Kan jag bestrida mot åklagaren eller är det 100 fällande dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att fälla någon för ett brott så krävs alltid ett visst mått av bevisning. Det är åklagaren som har bevisbördan i dessa fall. Om åklagaren inte kan bevisa att ett brott (det vill säga rattfylleri) så kan du inte heller dömas för detta. Dock brukar det inte vara något problem för åklagaren att bevisa rattfylleri då de allt som oftast har utandningsprov och även kanske blodprov som bekräftar alkoholhalten.

Att föra en framgångsrik talan om att åtalet ska ogillas går rent teoretiskt sett, men det hänger mångt och mycket på åklagarens bevisning. Ett erkännande till brott (varesig skriftligt eller muntligt) innebär aldrig att man per automatik blir dömd, utan åklagaren måste fortfarande ställa det utan rimligt tvivel att ett brott föreligger. Som den klassiska amerikanska devisen går; innocent until proven guilty.

Sammanfattningsvis är det ingen absolut säkerhet att en fällande dom kommer att utdömas, det är dock troligt att så kan komma att bli fallet. Det är dock fullt möjligt att bestrida åklagarens yrkanden.

Jag hoppas detta har besvarat din fråga.

Med vänliga hälsningar

Erik ClaesonRådgivare