Är ett svenskt äktenskapsförord giltigt utomlands?

Hejsan. Jag har en en fråga angående svenskt äktenskapsförord utomlands.

1. Min fru och jag har ett äktenskapsförord som säger att samtliga tillgångar är enskild egendom. Det gäller nuvarande och framtida tillgångar.

2. Min fru har skulder till en spansk bank som hon inte har möjlighet att betala då hon saknar tillgångar. Detta är orsaken till att vi en gång skrev ett äktenskapsförord.

3. Hon är brittisk medborgare men vi bor i Sverige och vi gifte oss i Sverige.

4. Hon är allvarligt sjuk och med stor sannolikhet kommer hon att avlida före mig.

5. Vi vill nu flytta tillbaka till Spanien för att hon ska kunna sluta sina dagar där och jag planerar att köpa en fastighet i mitt namn för mina enskilda medel.

6. Jag har även övriga tillgångar som jag vill skydda från hennes spanska bank.

Frågan är då om mina tillgångar är tillräckligt skyddade genom ett svenskt äktenskapsförord så att hennes spanska bank inte kan utkräva hennes skuld från mig. Stannar vi i Sverige kommer mina enskilda tillgångar inte att hamna i hennes bouppteckning, men hur blir det om vi flyttar? Gäller vårt äktenskapsförord ändå?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagar som blir aktuella i din fråga är Äktenskapsbalken (ÄktB) och Lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LFF).

Är äktenskapsförordet giltigt i Sverige?

För att äktenskapsförordet ska vara giltigt i Sverige så behöver det vara skriftligt, undertecknat och har registrerat hos Skatteverket, 7 kap. 3 § ÄktB. Om du och din fru upprättat och undertecknat ett äktenskapsförord som ni skickat in till Skatteverket för registrering och betalat ansökningsavgiften ska handlingen finnas sparad och registrerat hos Skatteverket i deras äktenskapsregister. Om ni har gjort allt detta ska äktenskapsförordet vara giltigt i Sverige.

Är ert äktenskapsförord giltigt utomlands?

Äktenskapsförordet förlorar inte sin verkan i och med att du flyttar utomlands om det registrerades hos Skatteverket när du och din fru hade er hemvist i Sverige, 5 § LFF. Ert äktenskapsförord skyddar din egendom från utmätning av din frus skulder i Sverige och utomlands.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

God fortsättning,

Nora OlofssonRådgivare