Är ett muntligt låneavtal bindande?

Hej

Jag har lånat ut pengar till en person utan ett skrivet kontrakt.

Överenskommelsen finns bara skrifligt på några sms- meddelanden.

Kan det vara juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, det finns inga formkrav eller liknande varför avtalet är bindande.

Det som däremot bör uppmärksammas är att även om avtalet är bindande så är det den personen som påstår att avtalet existerar som bär bevisbördan. Det innebär att det vid en eventuell, rättslig, tvist är du som måste bevisa omständigheterna och avtalsvillkoren. Om låntagaren nekar till att ett avtal kommit till så är denna bevisbörda rätt svårt att uppfylla om man inte har någon annan stödbevisning, t.ex. vittnen, sms-konversation, facebookchat etc.

Lawline RådgivareRådgivare