Är ett muntligt avtal giltigt?

Hej jag undrar om muntliga avtal räknas som ett vanligt skriftligt avtal lika mkt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom avtalsrätten finns en huvudregel som lyder "pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal ska hållas, oavsett om de är muntliga eller skriftliga. Det finns dock undantag, t.ex. vid köp av fast egendom som måste ske skriftligen, och då är alltså ett muntligt avtal inte giltigt.

I samband med muntliga avtal, behöver den som påstår att ett muntligt avtal har uppkommit också kunna bevisa det. Det kan ibland vara svårt och därför är det lämpligt att alltid upprätta ett skriftligt avtal.

Sammanfattningsvis

Ja, ett muntligt avtal räknas som ett giltigt sådant, så länge den som påstår att avtal uppkommit kan bevisa det.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare