Är ett muntligt avtal bindande?

Har en ljudinspelning från Viasat om avtal är den bindande ?.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enkelt sett ingås ett avtal genom att en part kommer med ett anbud (ett förslag) och en annan part med en accept (ett ja till att ingå det föreslagna). Se 1 § avtalslagen. Det finns en mängd olika typer av avtal att ingå och man kan också ingå avtal på olika vis, bland annat skriftligen eller muntligen. Huvudregeln för alla avtal är att avtal ska hållas, det vill säga att avtal är bindande för alla parter som ingått det. Det finns vanligtvis inga formkrav på avtal, ett muntligt avtal är med andra ord lika bindande som ett skriftligt avtal.

Huvudregler kommer dock inte utan undantag. Vissa typer av avtal måste ingås skriftligen för att de ska gälla. Exempel på sådant som måste avtalas skriftligen är fastighetsköp, köp av bostadsrätt samt kollektivavtal.

Då du i din fråga nämner att avtalet ingåtts med Viasat antar jag att avtalet handlar om en TV- eller bredbandstjänst (i vart fall något liknande). När det kommer till avtal om detta finns det inga formkrav och har ni muntligen avtalat något är det också det som gäller.

Det problematiska med muntliga avtal är att det oftast är svårt att bevisa vad som har avtalats då det i en tvist blir ord mot ord. Finns det en inspelning på när avtalet ingås är detta ett bevis på att det faktiskt har ingåtts.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Lovisa NilssonRådgivare