Är ett löfte om köp bindande?

Hej!

Min sons pappa lovade honom när han köpte sin el sparkcykel för drygt 5000:- att han skulle köpa tillbaka den till inköpspris om han ångrade sig/tröttnade på den. Han har endast använt den ca 5 gånger och vill nu ca 7 månader senare att pappan håller vad han lovade och köper tillbaka el sparken. Jag hörde också hur pappan lovade detta men nu säger han att han "ångrat sig" och inte tänker hålla vad han lovade. Finns det någon hjälp min 11 åriga son kan få för att få rättvisa och tillbaka det han blivit lovad?

Mvh /Elin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt är huvudregeln att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga avtal. De undantag som finns för detta blir inte aktuellt i ditt fall.

Eftersom din son är under 18 år och omyndig, får han inte ingå avtal, (9 kap 1 § Föräldrabalken (1949:381), FB). Så även fast muntliga avtal är bindande så är avtalet mellan din son och pappan inte bindande pga. att sonen är omyndig.

Om det istället hade varit du som hade ingått avtalet med pappan så hade ett bindande avtal uppkommit. Det svåra med muntliga avtal är dock att den som påstår att ett avtal har uppkommit måste kunna bevisa detta. Detta blir väldigt svårt när man inte har något skriftligt, sms eller e-mail att visa.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Felicia EkRådgivare