FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/02/2022

Är ett fastighetsavtal på SMS och telefon giltigt?

Vi har ett jordbruksföretag, som har ett avtal via SMS och telefonsamtal med ett husföretag om försäljning av några tomter. Via SMS skriver husföretaget att "Jag köper tomterna du kan vara lugn med det". Och via telefonsamtal överenskommes om 800.000 kr samt att husföretaget står för kostnaden dels för geoteknisk undersökning och dels för lantmäterikostnaden. Vad gäller om husföretaget inte vill fullfölja affären?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vad som gäller för avtal vid fastighetsköp.

Fastighet

Tomter räknas som fastigheter (jordabalken (JB) 1 kap. 1 §)

Muntliga avtal

Huvudregeln är att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, även om det kan leda till problem om man sedan blir oense om överenskommelsen. Undantaget är om det finns ett krav på en viss form (avtalslagen 1 § 3 st). Det finns krav på avtal om fastighetsköp (JB 4 kap. 1 §).

Avtalskrav (formkrav) för fastighetsköp

Det är fyra krav på fastighetsköp (JB 4 kap. 1 §). Köpehandlingen (till exempel köpeavtalet) ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen överlåtes på köparen av säljaren, att handlingen är skriftlig och att den är undertecknad av både köparen och säljaren (JB 4 kap. 1 §). Om du har med det i ert avtal är handlingen giltig, annars är den inte giltig.

Sammanfattning

Tomter räknas som fastigheter, och därför måste man följa lagen jordabalken. Därför måste avtalet om tomterna innehålla vissa saker för att vara giltigt. Avtalet kan alltså vara ogiltigt om du inte följer de reglerna. Jag rekommenderar dig att skriva ett köpeavtal som följer kraven i jordabalken. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare