FrågaAVTALSRÄTTFormkrav15/11/2018

Är ett avtal med endast namnförtydligande giltigt?

Hej jag undrar om ett avtal med en myndighet ex. polisen är giltigt då personen i fråga endast skrev namnförtydligande och ingen signatur. Det fanns två separata rader, ena för signaturen (som lämnades tom) och andra för namnförtydligande (där för & efternamn skrevs).

Är detta avtal giltigt även fast det inte skrevs någon signatur? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det i svensk rätt inte finns några formkrav för att ingå ett avtal. Ett avtal kan alltså vara giltigt utan ett skriftligt kontrakt, till och med muntliga avtal är således giltiga. Det finns dock undantag i särskild lagstiftning, t.ex. finns särskilda formkrav vid köp eller försäljning av fast egendom. Eftersom jag inte vet vilket avtal som är aktuellt i ditt fall kan jag inte säga huruvida det finns särskilda formkrav i ditt fall, utan jag kommer i mitt svar utgå från de generella utgångspunkterna.

Bortsett från undantag i särskild lagstiftning är alltså ett avtal giltigt med eller utan underskrift, med signatur, för- eller efternamn. En signatur kan dock ha betydelse ur bevishänseende. Om parterna är identifierade i ett skriftligt kontrakt där det framgår vad parterna kommit överens om är det enklare att bevisa vad överenskommelsen ska innebära och vilka parter det rör ifall detta skulle vara tvistigt. Om det finns signatur och namnförtydligande är det rätt enkelt att identifiera parterna som ingått avtalet. Om det endast finns något utav dem, är det svårare, särskilt om det endast finns namnförtydligande eftersom detta kan ha skrivits av vem som helst.

Sammanfattningsvis är ett avtal giltigt om det bara finns namnförtydligande, eftersom det inte finns några särskilda formkrav. Dock kan det bli problem i bevishänseende om det skulle vara så att giltigheten av avtalet ifrågasätts och då särskilt när avtalsparten ska identifieras.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare