FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/12/2015

Är ersättning för sakskada skattepliktigt?

Min privatbostad brann upp.(Totalförstörd)

Försäkringsbolaget gav en kontantlikvid.

Jag behåller tomten.

Är likviden skattepliktig ?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

Beskattningen av kontantlikviden

Som jag förstår din situation så är försäkringsbolagets kontantlikvid ersättning för en sakskada (exempelvis förstörd TV-apparater och/eller kylskåp). Under förutsättning att jag uppfattat situationen rätt är kontantlikviden skattebefriad IL 8:22.

Avräkning vid försäljning av fastigheten

När du sedan säljer fastigheten kommer, lite förenklat, dock den ersättningen som du fått av försäkringsbolaget att avräknas från de avdragen som du får göra vid försäljningen IL 45:26.

Summering

Under förutsättning att ersättningen erlagts för att täcka sakskada behöver du inte skatta för den, dock kommer ersättningen påverka hur mycket du skall betala i skatt när du väl säljer din fastighet.

Är det något i mitt svar som är otydligt, om jag missuppfattat något eller om du har ett annat spörsmål är du välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare