Är ena maken betalningsskyldig för den andre makens skulder efter skilsmässa?

Hej!

Vänligen, Om gifta paret skilsmässa, och manen hade tagit ett lån själv utan att fruan vara med i lånet dokument, men hon som betalar betalningar från hennes bankkonto månadsvis och mannen betalar till henne.

Frågan är : Efter skilsmässan ska hon vara skyldig för att fortsätta betala lånet, eller någon del av lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har mannen i ett gift par tagit ett lån i eget namn, kvinnan är inte medlåntagare. Däremot har hon betalt av på lånet månadsvis och han har betalt till henne. Du undrar nu om hon är betalningsskyldig för lånet, eller någon del av lånet, efter skilsmässan.

Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Det innebär att skulder är personliga. När skilsmässan vunnit laga kraft och bodelning är gjord står var och en för sina skulder. Kvinnan har således inte någon betalningsskyldighet för lånet efter skilsmässan (under förutsättning att hon inte står med på lånet).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare