Är en underlåtenhet att svara på ett motbud inom avtalad tidsfrist att betrakta som en accept?

Jag har diskuterat med en lgh ägare att köpa dennes lgh.

Jag har lämnat ett motbud och begärt besked inom en vecka. Tiden har gått ut utan att jag fått något svar alls, varken ja eller nej.

Vad gäller? Kan detta betraktas som accept? Ägaren är ett företag, dock inte inom bostadsbranchen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du pratat med företaget om att köpa deras lägenhet och att du gett de ett anbud som de fått en vecka på sig att svara på. Lagen som blir tillämplig i det här fallet är avtalslagen (AvtL).

För att sluta ett avtal krävs ett anbud och sedan en accept av anbudet. Eftersom du meddelat företaget att de ska svara inom en vecka måste de svara inom den tidsfristen för att avtalet ska bli bindande, se AvtL 1 kap. 2 §.

I det här fallet har inte företaget svarat på ditt anbud överhuvudtaget, detta är inte att betrakta som en accept. Att företaget valt att inte svara på anbudet är istället att betrakta som att de har förkastat ditt anbud. Min rekommendation är att du hör av dig till företaget igen och frågar om de vill ingå avtalet eller inte, förutsatt att det är vad du fortfarande vill. Viktigt att komma ihåg är också att du inte är bunden av ditt anbud längre utan kan ge ett nytt anbud om du vill.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare