Är en parkeringsvakt skyldig att vänta några minuter innan denne utfärdar "p-böter"?

Hej

Fick igår en p-bot där de skrivit samma start-och sluttid för felparkeringen (som i sig var ett solklart fel från min sida).

Alla p-böter jag sett tidigare har, såvitt jag kan minnas, gällt en tidsspann på minst några minuter. Denna har dock samma tider, det står. start: 12.37, slut: 12.37.

Är det verkligen okay (giltigt) att skriva så?

Blev lite nyfiken...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver händer det att p-vakter väntar några minuter innan de utfärdar "p-böter" för felparkering. Detta är dock inte ett måste enligt gällande regler. P-vakter har nämligen rätt att skriva ut p-böter så fort du parkerar i strid med t.ex vägmärken (jfr lag om felparkeringsavgift och lag om kontrollavgift vid olovlig felparkering).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare