Är en muntlig överenskommelse juridiskt bindande?

Hej!

2003 tog jag ett banklån och min släkting stod som borgensman. 2010 blev jag beviljad skuldsanering och alla skulder sanerades. Jag levde på existensminimum i 5 års tid under saneringen. Min släkting löste mitt lån till banken och tog det på sig i sitt namn. Ett nytt lån alltså. Jag betalade till släktingen under hela saneringen, en väldigt låg summa. Jag sa då till släktingen att jag ville betala och göra rätt för mig. Nu 2018 håller jag fortfarande på och betalar. Saker har hänt i relationen, bl.a. hot om våld från släktingens sida och jag vill bryta kontakten helt. Vad gäller vid muntliga överenskommelser? Är jag juridisk skyldig att betala klart till min släkting?

Mvh / fundersam

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga avtal. Det innebär alltså att det finns en juridisk skyldighet att betala klart till din släkting om det är så att ni har kommit överens om det.

Om du inte betalar i enlighet med avtalet föreligger avtalsbrott. Din släkting har möjlighet att vända sig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp med att driva in sin fordran. Om du skulle vägra att betala kan din släkting välja att gå vidare med detta till domstol.

Det kan ibland vara svårt att bevisa att det finns ett muntligt avtal, om den andra parten skulle hävda motsatsen. Bevisbördan ligger hos den som yrkar på att ett avtal har träffats. Din släkting skulle till exempel kunna visa det genom bland annat banköverföringen när släktingen löste ditt gamla lån.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare