FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/08/2021

Är en lättöl för mycket när jag ska köra?

Hej, får man dricka en 2,8% lättöl på jobbet och sedan köra lastmaskin?

Eller räknas det som för starkt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga beror på. Det blir ett brott framföra lastmaskinen när du har druckit öl förutsatt att intaget ger visst utslag i blodet eller utandningsluften. Har emellertid din arbetsgivare nolltolerans för alkohol under arbetstid så kan en lättöl vara för mycket sett till arbetsplatsens regler.

Framförs ett motordrivet fordon av en förare med 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften gör föraren sig skyldig till rattfylleri (4 § lag om straff för viss trafikbrott). Det är således inte mängden alkohol som är avgörande men snarare alkoholhalten i blodet respektive utandningsluften som avgör huruvida en lättöl på 2,9 % är för mycket eller inte. Som du säkert vet är vi människor olika tåliga för alkohol.

Även om otillåten promillehalt inte uppnås efter en lättöl kan arbetsgivaren ha nolltolerans mot alkohol på arbetsplatsen. Intas en lättöl oavsett procenthalt kan det få konsekvenser även om intaget i samband med framförandet av lastmaskinen inte är olagligt.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare