Är en gåva samboegendom?

Hej!

En väninna till mig har varit sambo i tre år. Hon och hennes partner ska nu separera och göra en bodelning. Hon fick för två år sedan ett matsalsbord i födelsedagspresent av sin mamma, som hon vill behålla. Han hävdar att bordet ingår i bodelningen och att han också vill ha just det bordet. Vad gäller vid födelsedagspresenter i form av t ex möbler?

Med vänliga hälsningar

Mia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att bostad och bohag som har införskaffats för gemensam användning under samboförhållandet är att anse som samboegendom och att det därmed ska vara med och delas upp i bodelningen enl. 3§ Sambolagen (2003:376) (SamboL). Detta gäller även presenter som är avsedda att användas av båda samborna. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel enl. 4§ 1p SamboL avseende gåvor som den ena sambon fått av någon annan än den andra sambon. För att gåvan inte ska ingå i bodelningen krävs dock att sambon fick gåvan med villkoret att denna skulle vara mottagarens enskilda. Då gåvan i detta fall var ett matsalsbord blir det nog svårt att argumentera för att gåvan skulle vara mottagarens enskilda, då bordet använts av båda samborna. Matsalsbordet ska alltså ingå i bodelningen förutsatt att gåvan inte var villkorad att den skulle vara mottagarens enskilda.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare