FrågaAVTALSRÄTTGåva20/10/2019

Är en gåva bindande?

Min son fick en dator (i somras) och mobil (för ett år sedan) av sin pappa. Sonen bor och är skriven hos mig. Igår kom pappan och krävde tillbaka dessa pga att sonen vägrar bo hos honom och för att han skolkat från skolan. Sonen vägrade först att lämna dessa, men pappan påstod sig ha full rätt att ta tillbaka dem. Sonen lämnade till slut över sakerna. Har pappan verkligen rätt att göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som reglerar gåvor finns i gåvolagen (GåvoL)

En gåva blir bindande när tradition har skett (2 § GåvoL). Tradition innebär att gåva faktiskt ges till gåvomottagaren från gåvogivaren. Gåvorna är alltså bindande och pappan hade ingen juridisk rätt att ta tillbaka dem, förutsatt att han inte ställt krav på sonen att han endast fick gåvorna om han valde att bo hos pappan eller att han inte skulle skolka från skolan.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare