FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/06/2018

Är en elektronisk signatur likvärdig med en traditionell?

Hej!

För underskrift av mötesprotokoll i vår BRF skulle vi vilja använda en digital ritplatta, för att slippa omaket att skriva ut, skriva under och scanna in. Är det ok?

(Ritplattan är av modell Wacom Intous med penna och signaturerna görs alltså unikt för varje protokoll)

Många tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Avtalslagen i Sverige innehåller generellt inga formkrav, med vissa undantag, och elektroniska underskrifter kan därför i regel användas för att signera avtal. I Sverige gäller dessutom den processrättsliga principen om fri bevisprövning, vilket i detta fall innebär att domstolen i händelse av en tvist är fria att värdera den elektroniska signaturen. Idag torde den elektroniska signaturen ha samma bevisvärde som en traditionell signatur, och det finns inga lagbestämmelser som hindrar att en bindande underskrift görs direkt på en ritplatta.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare