FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/11/2019

Är en bevittnad underskrift giltig även om vittnet avlidit?

Hej

Om den som bevittnat ett dokument avlider gäller dokument fortfarande ?

M.v.h. Håkan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bevittnande av en underskrift är giltigt även om vittnet senare avlider. Det innebär att dokumentet eller rättshandlingen gäller trots vittnets bortgång.

Det finns ingen lag som styrker detta. Istället uttrycks det genom att det inte finns regler om krav på att rättshandlingar som kräver bevittnad underskrift (t.ex. testamente och avtal om köp av fastighet) måste upprättas på nytt efter att ett vittne har avlidit. Därmed måste aktuell rättshandling vara giltig även efter vittnets bortgång.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare