Är en arbetsgivare skyldig att betala för terminalglasögon?

Hej!

Jag har varit på synundersökning och fått veta att jag måste ha speciella glasögon, terminalglasögon, vid arbete vid bil/data skärm, det vill säga att glasögonen som jag skall använda för vanligt bruk inte duger för detta arbete. Mitt arbete består av mycket arbete vid dator och andra terminaler, några timmar varje arbetsdag.

Optikern, Synsam, påstod att arbetsgivaren var skyldig enligt Svensk lag att lag att bekosta undersökning och terminalglasögon till fullo. När jag påtalade detta för min närmaste chef påstod hon att de var endast att bekosta ett belopp av 900 kr och jag själv fick betala resterande.

Kan det verkligen vara så?

För 900 kr får man inte ens en båge så det låter helt orimligt. Jag kan inte utföra mitt arbete utan dessa glasögon där jour ingår.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 6 § i arbetsmiljöverkets föreskrifter för arbete vid bildskärm (AFS 1998:5) framgår att en arbetsgivare i första hand har en skyldighet att se till att arbetstagare som normalt ska arbeta vid bildskärm mer än en timme under arbetsdagen genomgår synundersökning. Om synundersökningen visar att arbetstagaren behöver särskilda glasögon har arbetsgivaren vidare en skyldighet att tillhandahålla sådana glasögon. Av bestämmelsen framgår att åtgärder som behöver vidtas med stöd av paragrafen inte får medföra kostnader för arbetstagarna.

Av bestämmelsen framgår således att arbetsgivaren är skyldig att betala för att arbetstagaren ska få tillgång till sådana glasögon som krävs för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras. Detta innebär att det inte möjligt att sätta någon kostnadsgräns för glasögonen eftersom kostnaderna för detta kan variera beroende arbetstagarens behov. Samtidigt innebär detta inte heller att arbetstagaren kan ställa krav på att arbetstagaren ska betala vilka glasögon som helst, exempelvis kan arbetsgivaren sätta en kostnadsgräns för bågarna. Arbetsgivaren är alltså skyldig att stå för de kostnader som uppstår för att arbetstagaren ska kunna ha sådana glasögon som behövs för att kunna utföra arbetet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare