Är egendom som ersatt enskild egendom också enskild?

Jag och min fru är gifta och har ett äktenskapsförord registrerat 1996, där det står:

"Undertecknade X och Y, som avser att ingå äktenskap med varandra, överenskommer härmed att all den egendom, som någon av oss nu äger eller senare kommer att förvärva på vad sätt det vara må, samt all den avkastning av sådan egendom, skall vara respektive enskilda egendom, i vilken den andre maken inte äger giftorätt."

Min egendom består av den fastighet vi bor i tillsammans idag och som förvärvades av mig innan vi kände varandra, dvs hon flyttade in till mig en tid innan giftermålet ägde rum 1996.

Nu står vi i begrepp att avyttra denna fastighet samt att med den vinst som uppstår, förvärva en ny fastighet att bo i tillsammans.

Fråga: Vad händer med ägandeförhållandet genom denna transaktion, med hänsyn taget till äktenskapsförorden, dvs. fortsätter den nya fastigheten samt eventuell reavinstbelopp att vara min enskilda egendom i fortsättningen genom ingånget äktenskapsförord, eller måste vi upprätta ett nytt förord för att den nya fastigheten fortfarande ska gälla som min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa äktenskapsbalken (ÄktB).

Enskild egendom

Egendom kan bli enskild istället för att vara giftorättsgods genom till exempel ett äktenskapsförord mellan makarna (7 kap. 2 § och 7 kap. 3 § ÄktB). Det är också möjligt för makarna att upprätta ett nytt äktenskapsförord för att göra egendomen till giftorättsgods igen.

För sådan egendom som trätt i den enskilda egendomens ställe, till exempel pengar från försäljning av enskild egendom, är huvudregeln att det också är enskild egendom (7 kap. 2 § 6p ÄktB). Detta gäller så läge inte något annat framgår av den rättshandling, till exempel äktenskapsförordet, som gjorde egendomen enskild från början.

Slutsats

Detta innebär att om du säljer din enskilda egendom för att köpa något nytt för pengarna kommer även detta vara enskild egendom, så länge ni inte i äktenskapsförordet avtalat att något annat ska gälla.

Det kan bli lite rörigare om den nya egendomen inte endast finansieras med egendom som är enskild utan även med egendom som är giftorättsgods. Detta har tagits upp i ett par rättsfall i Högsta domstolen, till exempel NJA 1978 s. 526 och NJA 1995 s. 577 (om du är intresserad av att läsa lite mer om detta).

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare