FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/12/2021

Är E-postsvar som samtycke bindande?

Skicka en samtyckesblankett ifylld via e-post vid en intervjustudie, är det lagligt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline! Som huvudregel gäller att avtal är bindande oberoende på vilken form det sluts i, det vill säga, oavsett om du signerat via Bank-ID, för hand eller bara muntligen, samt, ja, detta gäller även avtal som ingås genom epost. Alla former av samtycken kan dock inte lämnas med laga verkan beroende på att innehållet av samtycket kan kräva annan form. När det kommer till intervjustudie gäller med all sannolikhet att ingen särskild form måste efterföljas. Däremot kan det möjligen bli svårt att bevisa att meddelandet kommer från just den personen via just E-post, varför handunderskrift i verkligheten kan vara att föredra. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare