FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/11/2016

Är dubbel bosättning möjlig?

Kan jag bo hos min särbo fast jag är inskriven med en inneboende på en annan adress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt önskar du flytta ihop med din särbo som då kommer att bli din sambo, men ändå ha kvar din andra lägenhet. Möjligen kanske du menar att bo hos din särbo ibland men ändå ha kvar den andra adressen. Jag ska förklara så gott det går hur det ligger till rent juridiskt.

Först och främst ska nämnas att du kan bo hos din särbo trots att du för tillfället är inskriven på en annan adress. Det är möjligt att bo i flera bostäder vilket kallas för dubbel bosättning. Frågan blir då vart du ska vara folkbokförd. Svaret på den frågan finns i 7 § folkbokföringslagen som stadgar att en person anses vara folkbokförd på den fastighet där hon eller han regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Om en person är bosatt på fler än en fastighet, folkbokförs personen i regel på den fastighet där hon eller han sammanlever med sin familj.

Vid dubbel bosättning är det Skatteverket som avgör vart du ska vara folkbokförd utefter din livssituation. Följande är exempel på vad Skatteverket tar hänsyn till när de avgör vart du ska vara folkbokförd:
- Om du bor tillsammans med din familj i någon av bostäderna (begreppet "familj" innebär maka, make, registrerad partner, sambo eller barn som fortfarande bor hemma. Förälder räknas inte)
- Var din arbetsplats finns eller var du studerar vid högskola eller universitet,
- Storleken och standarden på de olika bostäderna och
- Hur ofta du vistas i de olika bostäderna.

Sammanfattningsvis kan nämnas att du kan bo hos din särbo samtidigt som du kan ha kvar den andra lägenheten. Vart du kommer vara folkbokförd någonstans utgörs av vart du tillbringar din regelmässiga dygnsvila.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Hälsningar,

Josefin LindRådgivare