Är domar offentliga handlingar?

Hej!

Råkade på en webbsajt (Mrkoll.se) och sökte på mig själv för skoj skull.

Till min stora förvåning så fanns en dom med en röd varning symbol där det stod att jag hade en dom på mig. Domen gällde att jag åkt i en bussfil för åtta år sedan.

När man ser propositionerna (en stor varningstext med röd symbol) kan man tro att det är ett allvarligt brott, och man vill se vad domen innehåller (den kan köpas för 99kr). Det står även i fet text "observera att ett eller flera mål i vilka han åtalats är av brottmålskaraktär", vilket gör att dom verkligen profilerar på att det är ett brottmål och därför bör domen köpas för 99k av den som är nyfiken.

Tycker det verkar helt sjukt att dom kan publicera dylikt och sen profitera på såna uppgifter.

Mina frågor är:
Får man överhuvudtaget lägga ut domar och spekulera, där personen och domar kan knytas ihop med varandra? Finns det något sätt att stoppa sånt här och vad hänvisar man till i lagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du ifall domar som knyter an till personer överhuvudtaget får läggas ut på nätet, samt om det finns något sätt att stoppa detta.

I Sverige är alla domstolshandlingar offentliga handlingar (om de inte är sekretessbelagda på grund av exempelvis sexuella handlingar mot minderåriga eller dylikt). Detta grundas i offentlighetsprincipen och innebär att vem som helst (allmänheten) kan gå in och söka på domar och ta del av dessa. Webbsidor som tar betalt för att "köpa domen" tar egentligen inte betalt för själva domen, då denna är en offentlig handling och vem som helst således kan hitta den själv, utan webbsidan tar betalt för tjänsten att ta fram domen, då kanske inte alla vet vart de ska vända sig för att hitta vissa typer av domar.

För att detta ska stoppas krävs således en ändring av den svenska grundlagen (tryckfrihetsförordningen) och det krävs att riksdagen fattar två likadana beslut samt att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare