FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2021

Är det vanlig bodelning om äktenskap endast varat 1 1/2 år?

Min man och jag har varit gifta 1 1/2 år ca. Jag vill nu skiljas. Jag har inte betalat på huslånet eller fasta avgifter på boendet. Vi äger huset tillsammans. Jag har däremot varit med och betalat renoveringar på huset. Nu menar han att de jag inte betalt för boendet varje månad ska dras av från de pengar jag får rätt till vid en skilsmässa.

Stämmer det? Jag vill egentligen bara ha tillbaks pengarna jag satsat på renoveringar. Jag flyttade in i hans hus och han skrev över halva huset på mig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni inte upprättat något äktenskapsförord så äger ni alla egendomar tillsammans som makar. Den som står som låntagare kommer som utgångspunkt få täckning för lånet från de gemensamma tillgångarna (11:2 äktenskapsbalken), dock finns det inget lagstöd för ersättning för att din make varit själv med att betala de fasta avgifterna om ni inte kommer överens så jag kan inte se att han har rätt att dra av de pengarna.

Dock finns det möjlighet till jämkning med hänsyn till om äktenskapet varit kortvarigt och med hänsyn till de ekonomiska förhållandena, 12:1 ÄktB. Gränsen för kortvarigt dras vid under 5 år vilket gör det möjligt att jämka er bodelning svårare är att dra gränsen för vad som krävs för i de ekonomiska förhållandena för att kunna jämka utan det beror på er individuella situation. Eftersom att du själv har investerat pengar i huset genom renoveringar så talar det för att bodelning i förhållande till huset inte borde jämkas, men det är samtidigt beroende av t.ex. om din make i betydande utsträckning hade fler tillgångar med ett högre värde isåfall kan han vilja försöka jämka bodelningen så att ni inte ska dela på alla hans tillgångar efter att bara varit tillsammans i 1 ½ år, vilket avgörs i en oskälighetsbedömning. Jag hade gett dig rådet att försöka få er att sätta er ned skapa en skriftlig överenskommelse om bodelning vad som är rimligt att dela på efter så kort tid som makar. Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare