Är det våldtäkt mot barn om en lärare har sex med sin 17-åriga elev trots att samtycke finns?

Hej! Är det våldtäkt mot barn om en 35-årig lärare har sex med sin 17-åriga elev trots att samtycke finns?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta om det är våldtäkt mot barn om en 35-årig har sex med sin 17-åriga elev när samtycke finns.

Frågan regleras i brottsbalken (BrB). Sexualbrotten regleras i 6 kapitel BrB.

Vad är våldtäkt mot barn

Den som genomför ett samlag, eller annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, med ett barn under femton år, döms för våldtäkt mot barn, till fängelse i lägst två och högst sex år (6 kap., 4 §, BrB). Den 17-åriga eleven är inte under 15 år och därför rör det sig inte om våldtäkt mot barn.

Det kan ändå vara olagligt

Det kan förstås bryta mot arbetsrättsliga lagar och kan bli grund för avskedande om en lärare har sex med sin elev.

Vidare kan det rubriceras som "vanlig våldtäkt".

Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. En person kan aldrig anses delta frivilligt om gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen (6 kap., 1 §, BrB).

Ett exempel på en när en beroendeställning föreligger är i anställnings - eller lydnadsförhållande. Jag skulle säga att situationerna som nämnas i förarbeten är lika relationen mellan lärare och elever – speciellt om läraren till exempel betygsätter elevens tentamen och liknande. Det spelar ingen roll vem som tar initiativ.

Jag förstår att det kan verka konstigt om det inte kan anses frivilligt, när du skriver att samtycke finns. Men det beror helt enkelt på att man skyddar den som är i en utsatt situation som denna.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare