Är det tillåtet för utomstående att fotografera i mitt hem inomhus?

Hej,

Är det tillåtet att för utomstående att fotografera i mitt hem inomhus?

Det gäller fotografering av min privata receptbelagda medicin.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Kränkande fotografering som lagbrott aktuellseras endast genom att en person som befinner sig i en privat miljö, t ex i ett hem, blir fotograferad (4 kap. 6a § brottsbalken). Det finns därutöver inget lagförbud mot att fotografera inne i någons hem.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Cornelia IsacsonRådgivare