Är det tillåtet att vara gift med fler än en person i Sverige?

Jag är gift med min make. Kan jag gifta mig med en kvinna då oxå ?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB) samt brottsbalken (BrB).

I mitt svar till dig kommer jag gå igenom bestämmelserna om månggifte och vad som gäller enligt svensk lagstiftning.

"Jag är gift med min make. Kan jag gifta mig med en kvinna då oxå ?"

I Sverige är det olagligt att gifta sig med någon annan om man redan är gift. Om man redan har ingått ett äktenskap utgör det ett äktenskapshinder för ett ytterligare äktenskap i Sverige (2 kap. 4 § ÄktB). Om man ändå lyckas gifta sig med en annan person är inte själva äktenskapet i sig ogiltigt, däremot brottsligt.

Ingår man äktenskap på nytt fast man redan är gift, gör man sig alltså skyldig till tvegifte. Straffet för tvegifte är böter eller fängelse i högst två år (7 kap. 1 § BrB).

Avslutningsvis är det alltså inte tillåtet att gifta sig på nytt om man redan är gift - om man väljer att bryta mot bestämmelsen kan man dömas för tvegifte.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga! Annars är du välkommen att kontakta igen om skulle ha mer frågor. Du antingen skriva till oss igen, eller ringa till oss på Lawline. Du når telefonrådgivningen på 08-533 300 04. De har öppet måndag till fredag mellan klockan 10.00 -16.00.

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare