FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/06/2019

Är det tillåtet att tillverka mjöd hemma?

Vi diskuterade Alkoholhaltiga drycker på mitt arbete idag och därför blev jag nyfiken, får man tillverka Mjöd hemma för eget bruk?

Missminner jag mig inte så tillverkar man det lätt med jäst, humle, honung, citron och vatten.

Det är ju absolut inte starksprit men inte heller vin eller öl så juridiskt sätt hur ligger det till??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att tillverka sprit eller att inneha apparat för tillverkning av sprit är förbjudet (2 kap. 1 § alkohollagen). Däremot är tillåtet att tillverka vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker, om det sker i hemmet och är för eget behov (2 kap. 3 § alkohollagen).

Som svar på din fråga innebär det att det är tillåtet att tillverka mjöd då det är en jäst alkoholdryck, under förutsättning att tillverkningen sker i hemmet och är för eget behov.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare