FrågaÖVRIGTÖvrigt23/04/2023

Är det tillåtet att tillverka en alkoholfri öl där processen innefattar produktion av öl innehållande alkohol?

Jag är intresserad av att brygga en alkoholfri öl. Min tanke är att göra en öl för att sedan destillera ölen och på så vis få ut alkoholen är detta lagligt?!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill brygga en alkoholfri öl, och i processen så kommer du att göra en öl innehållande alkohol, och undrar nu om det är förenligt med gällande rätt.

Den lag som aktualiseras är lag (1977:292) om tillverkning av drycker, m.m

Är det tillåtet att tillverka en öl innehållande alkohol?

I enlighet med 4 § är lättöl en maltdryck som innehåller högst 1,8 viktprocent alkohol. Öl är maltdryck vars alkoholhalt överstiger 1,8 men ej 2,8 viktprocent. Starköl är maltdryck som innehåller mer än 2,8 viktprocent alkohol. Med maltdryck förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne.

I enlighet med 9 § får inte öl tillverkas utan tillstånd om det ej gäller tillverkning i hemmet för eget behov

Vidare gäller i enlighet med 11 § att för tillverkning av starköl och öl inom landet får  endast torkat eller rostat malt, omältad spannmål, socker, honung samt humle, jäst och vatten användas. Vid tillverkning av starköl och öl får ej mera socker eller honung  tillsättas än som i vikt motsvarar en tredjedel av vikten av använt malt. Extrakt eller koncentrat av malt får ej användas.

Starköl med en alkoholhalt som överstiger 4,5 viktprocent får ej  tillverkas i hemmet och av tillverkare endast för utförsel ur landet.

Färskt lättöl med en stamvörtstyrka som överstiger 6 procent får ej tillverkas.

Sammanfattande bedömning

Utifrån din fråga är det svårt för mig att avgöra om du ska tillverka den alkholfria ölen för eget bruk, och mer specificerat vilka ingredienser du ska använda. Men jag hoppas att ovan ska besvara dina frågetecken, och för vidare reglering hänvisar jag till den relevanta lagen som jag nämnt och tillämpat ovan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare